De vergeten zonsverduistering van 1912

Afgelopen paasweekend dook uit de rijke archieven van het geslacht Draebkickerxsz. dit oude exemplaar op van De Courant van donderdag 18 april 1912:

Een feest van een tijdsbeeld, met onder meer advertenties voor anti-corpulentiemiddelen, een bericht over ‘de eerste zelfmoord met een aëroplane’ en een reclame voor Blooker cacao:

Wat blijkt namelijk: exact een eeuw geleden was er in Nederland een totale zonsverduistering te zien. Lees zo’n verslag nou eens:

En besef vervolgens dat dit uit tijden komt dat mensen nog nooit van het Empire State Building, Adolf Hitler of tweezijdig plakband hadden gehoord.

Toch is die zonsverduistering kennelijk niet echt bij de kinderen en kindskinderen blijven hangen. Waarom? Ik denk dat dat andere bericht er iets mee te maken heeft.

Het kan raar verkeren, in zo’n eeuw. Titanic veroorzaakt eclipsverduistering. Lees hier de hele krant: pagina 1, pagina 2, pagina 3, pagina 4.

9 gedachten over “De vergeten zonsverduistering van 1912

  1. Schitterend. Inderdaad een prachtig tijdsbeeld in alle opzichten. Let op de reclame voor het horloge op pag. 3. Duidelijk nog uit de tijd van vóór de one liners à la Miele. Er ís geen betere!. (De laatste zin is misschien wel al een aanzet daartoe).

    Het wonderlijke is de JUISTHEID VAN GANG voor een prijs ver beneden wat U voor een goedlopend horloge van een ander fabricaat moet betalen. Koopt dus een Ingersoll Anker Horloge met garantie — het horloge tegen lagen prijs waarop U kunt vertrouwen.

    Like

  2. “Mijn lieve Beatrice, sprak de heer Darcy lachend, als ik, gewapend met het adresboek van deze stad, alle vrouwen opriep, wier naam of wier voornaam met een B begint, om daaruit de schuldige op te sporen, zou ik met u een uitzondering maken, wel wetend, dat de geheele wereld schuldig kan zijn, behalve gij.”

    Een zin mocht in 1912 even duren!

    Like

    1. H’mm, ik denk dat je iets op het spoor bent! “Mijnheer de kapitein? Duid mij, ik bid u, niet euvel, dat ik u uit uw zooëven opgezochte sponde terugroep, maar zoojuistelijk verneem ik van onze alerte uitkijkpost, dat, niettegenstaande het node ontberen van eenige golfopslag alsook verre-kijker, hij, en dit werd daarzooëven bevestigd door zijn al even opmerkzame collega, naar de einder turend, een niet onaanzienlijke en als zoodanig potentieel nijpend voor de doorgang onzer reis kunnende blijken ijsb-“

      Like

Plaats een reactie