Volvo bestraft lesbische zomerlinde

Update maart 2016: Wie bakt het beste teletekstsonnet?

Bekijk eens de volgende Vlaamse teletekst-pagina’s. Valt u iets op?

Ziet u het? Niet op de inhoud letten, maar op de opmaak. Precies! De regels zijn allemaal even lang!

‘Ja, en?’ hoor ik u verveeld tegenwerpen, ‘Dat heet uitvullen’. Maar nee, beste lezer! We hebben immers met een monospace lettertype te maken, waarbij elk teken (inclusief de spatie) dezelfde breedte heeft; hou er maar een liniaal verticaal langs. Dat betekent dat alle regels uit hetzelfde aantal tekens bestaan. Elke regel is exact 35 tekens lang!

Beseft u wat dit inhoudt? Er is dus bij de Vlaamse teletekst iemand in dienst die voor elk afzonderlijk nieuwsfeit tijd en moeite loopt te steken in een staaltje inventief formuleren van heb ik jou daar, louter om te zorgen dat het kopje op 35 tekens uitkomt! Terwijl dat helemaal nergens voor nodig is!

Van zoiets wordt een mens toch op slag vrolijk? Absent Martian (die dit ontdekte) en ik wel tenminste.

Update 30-6-2010: Uiteraard zijn we niet de eersten die dit ontdekken: hier bijvoorbeeld ook een stukje.

17 gedachten over “Volvo bestraft lesbische zomerlinde

  1. Deze onverwachte ontdekking trof me
    Ik bedoel: wie denkt nu aan zoiets?
    Drabkikker zegt terecht: nutteloos!
    Toch bekoren de regels in deze vorm
    Liefde,aandacht en kunde spelen rol

    Nieuws heeft nooit blijvende waarde
    “Instant Art” met tijdelijk bestaan

    VERDER Hulde aan Teletekstverwerker

    Like

  2. Dit verklaart vast ook gedeeltelijk waarom er soms woorden als ‘er’ en ‘de’ opduiken waar deze niet echt nodig zijn in telegramstijl. Dat viel me op toen ik nog alle plaatjes op inhoud aan het scannen was :).

    Like

  3. TELETEKSTPERIKELEN GENEREREN SONNET

    Niet schrijf ik vrije-versgedichten
    Of lal ik onbezorgd wat in mij welt
    De vorm mag dichters zó verplichten
    Dat in de regel elk der tekens telt

    Nooit kan een dichter dieper zinken
    Dan waar hij prevelt ongetelde zang
    (Zolang die verzen jambisch klinken
    Is aantal voeten minder van belang)

    Hoe zou de dichtkunst toch verkeren
    Als inhoud steeds de vorm verdrong?
    De dichters moeten zulks maar leren

    Stel dat ’n dwaas met charlatanerie
    Naar d’hoogste dichterprijzen dong!
    Uit regels blijkt de Mooiste Poëzie

    Like

Plaats een reactie